§ 1. Navn
Foreningens navn er Grundejerforeningen ”Hjarbæk Fjord” af 25.11.1970
§ 2. Formål
Grundejerforeningen, der er upolitisk, er stiftet i henhold til bestemmelser i skøde. Grundejerforeningens formål er, at varetage medlemmernes interesser som grundejere i enhver henseende, derunder at administrere og vedligeholde de under grundejerforeningen hørende veje, forsyningsledninger, etablere modningsfond m.v. Foreningen kan uden ændringer i nærværende love tilsluttes eventuelle sammenslutninger af grundejerforeninger eller en hovedorganisation for denne.
§ 3. Medlemmer
Alle nuværende og fremtidige ejere af parceller udstykket fra matr. nr. 1s Ørslevkloster Hovedgaard, Ørslevkloster sogn og matr. nr. 4a Strandet Hovedgaard, Ørum sogn. Også ejere af omliggende parceller kan optages som medlemmer, såfremt en generalforsamling ved almindeligt stemmeflertal vedtager dette. Begæring om optagelse og udmeldelse sker ved henvendelse til bestyrelsen, og medlemskabet er først effektivt, når kontingentet er betalt.
§ 4. Stemmeret
På grundejerforeningens generalforsamling og møder, har hver parcel 1 stemme. Et medlem kan repræsentere et andet medlem med skriftligt fuldmagt. Endvidere kan ægtefæller gensidigt repræsentere hinanden, når skriftligt fuldmagt foreligger. Stemmeafgivning er ikke skriftligt, med mindre, dette bestemmes ved almindelig stemmeflertal. Både stemmeret og valgbarhed fortabes, såfremt en restance til foreningen ikke er indbetalt senest 8 dage før generalforsamling.
§ 5. Foreningens ledelse
Grundejerforeningen ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv med bl. a. formand, kasserer og sekretær. Sekretæren fører en forhandlingsprotokol over generalforsamlings- og bestyrelsesmøder. Bestyrelsen varetager grundejerforeningens forhold i enhver henseende og repræsenterer den i alle forhold. Bestyrelsen er berettiget til, under ansvar overfor generalforsamlingen, at antage lønnet medhjælp, såsom assistance af revisor, advokat, landinspektør og ingeniør. Bestyrelsen råder over foreningens midler, alt i overensstemmelse med lovene og de, på generalforsamlingen, tagne beslutninger. Bestyrelsen kan ikke uden generalforsamlingens beslutning påføre foreningen gældsforpligtelser. Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, som forholdene gør det nødvendigt. Formanden og hvert bestyrelsesmedlem kan sammenkalde bestyrelsen. Sammenkaldelsen bør finde sted med mindst 3 dages varsel, men i påtrængende tilfælde kan formanden sammenkalde med kortere varsel.
§ 6. Generalforsamling
Generalforsamlingen har inden for, de i loven fastsatte rammer, den højeste myndighed grundejerforeningens anliggender. Den ordinære generalforsamling afholdes i maj måned (normalt i 2. uge). Der indkaldes ved almindeligt brev eller via e-mail fra bestyrelsen med mindst 1 måneds varsel, vedlagt det reviderede regnskab, dagsorden m.v.
For den ordinære generalforsamling skal der være følgende dagsorden:
Valg af dirigent.
Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år.
Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.
Forslag fra bestyrelsen, derunder fastsættelse af kontingent.
Forslag fra medlemmerne.
Valg af bestyrelsesmedlemmer.
Valg af suppleanter til bestyrelsen
Valg af 2 revisorer.
Valg af revisorsuppleant.
Eventuelt
Forslag fra medlemmerne eller sager, der af medlemmerne ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal skriftligt tilsendes formanden senest 14 dage før generalforsamlingen.
Årstal med ulige endetal er 3 bestyrelsesmedlemmer på valg.
Årstal med lige endetal er 2 bestyrelsesmedlemmer på valg.
Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen. Suppleanter og revisorer vælges for 1 år ad gangen.
§ 7. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes så ofte, bestyrelsen finder det nødvendigt, eller senest 14 dage efter, at mindst 1/3 af foreningens medlemmer, med angivelse af dagsorden, har indgivet skriftligt begæring til bestyrelsen herom. Sådanne generalfor-
samlinger sammenkaldes med mindst 14 dages varsel. På generalforsamlingen vedtages forslagene med simpel stemmeflertal. Ved lovændringer og vedtagelser, af for medlemmerne økonomisk byrdefulde vedtagelser, kræves dog, at over halvdelen af grundejerforeningens medlemmer er tilstede, og at 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Er der ikke mødt tilstrækkeligt antal medlemmer, indkaldes med 7 dages varsel til en ny generalforsamling, senest 15 dage efter. Hvis 2/3 af de, på denne generalforsamling, afgivne stemmer er for forslaget, er dette vedtaget, uanset de fremmødtes antal.
§ 8. Tegningsberettigelse
Foreningen tegnes i alle anliggender af 2 medlemmer af bestyrelsen, hvoraf et skal være formanden eller kassereren. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede. Formanden eller kassereren skal være én af de 3.
Beslutninger tages ved simpel stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens - i dennes fravær kassererens - stemme afgørende.
§ 9. Regnskab og revision
Foreningens regnskabsår er 1.1. – 31.12 (kalenderåret)
Regnskabet revideres af 2 revisorer, der ligeledes vælges på generalforsamlingen. Revisorerne har ret og pligt til uanmeldt revision. Grundejerforeningens midler hensættes i bank eller sparekasse, hvorfra beløb kan hæves af formand og kasserer i foreningen. Kassereren fører en, af revisorerne, autoriseret kassebog (eller på PC) samt protokol over medlemmerne (kartotekskort). Ved optagelse i grundejerforeningen betaler hvert medlem et indskud på 50,00 kr. På hver generalforsamling vedtages et kontingent pr. parcel for det kommende år. I øvrigt skal hvert parcel svare lige store bidrag til de fælles goder, uanset deres ejendoms areal eller beliggenhed. Bestyrelsen sørger gennem kassereren for opkrævning af kontingent m.v.
Ændret 1. gang på generalforsamlingen i 1982
Ændret 2. gang på generalforsamlingen i 1993
Ændret 3. gang på generalforsamlingen i 2001
Ændret 4. gang på generalforsamlingen i 2003
Ændret 5. gang på generalforsamlingen i 2012
Ændret 6. gang på generalforsamlingen i 2014